Kde se bere národní hrdost?

Výlet do Krkonoš přece není ničím až tak zvláštním. Pokud se ale povede parta a navíc je skvělé počasí, destinace výletu může být druhotným doplňkem. Zvláště, když vás například právě Krkonoše předtím nikdy moc nelákaly.

Naše parta byla o víkendu pozvána jinou partou na jejich podnikovou chatu ve stráni na Janově hoře ve Vítovicích v Krkonoších. Spojovacím článkem obou skupin jsem byl ve vší skromnosti já. Před tím se nikdy neviděli. Dobrodružství začalo hned po našem příjezdu v pátek večer. Chata ve stráni, v zimě nedostupná autem. Z parkoviště se prý musí asi sedmset metrů do kopce a přes sjezdovku. Ve tmě jsme správnou cestu minuli a stoupali po výraznější, pohodlnější, leč značně delší cestě asi dva kilometry do kopce, čímž jsme náš cíl značně "přestřelili" Domácí nám vyrazili naproti a potkali nás ve chvíli, kdy jme stoupáním a hlavně neseným "proviantem" byli téměř vyřízení. Nakonec jsme měli příjemný pocit z této "bojovky" hned na začátku a dobrodružství samo učinilo(za mě) i seznamovací akt, jehož jsem se trochu bál. Vše vyústilo v báječný večer, noc a ráno při zpěvu a kytarách.

Kolem čtvrté ráno na chvíli zalehneme a kolem desáté vyrážíme na Horní Mísečky s běžkami. Zde probíhají právě závody, tak počkáme v bistru "Stopa". Nechce se nám plést se závodníkům do stopy, popřípadě do rány. Potom děláme malý okruh kolem biatlonové střelnice a zamíříme k legendárnímu bistru "Rovinka" na proslulý chleba se sádlem a cibulí a smažený květák. Další cesta už je "pěšmo" pro nedostatek sněhu, zato se zastávkou v restauraci neméně slavné "Huculské farmy" těsně nad naší chatou. Výborně tam vaří, ale s poznámkou, zda mají koňský guláš, jsem byl hodně odvážný..

Další večer, noc a ráno na chatě je jako přes kopírák. Jen jiné písničky. Říkám tomu "průvodní jevy" na sportovních akcích, které ale postupem času nabývají hlavní důležitosti. Jen lidi si pořád nechtějí připustit, že tam jezdí hlavně kvůli nim.

Nedělní ráno a tedy spíš dopoledne nás vytáhne z boudy samo. Teplo a uplně vymetená obloha. Je to jasné: jde se na hřebeny a Vrbatovu boudu.

Cestu z H. Míseček na Vrbatovu boudu jsme zvolili tu kratší, zato příkřejší. To jsme ještě netušili, že na dvou a půl kilometrech pořád do kopce nastoupáme skoro tři sta metrů..Zpočátku jde cesta lesem. Sníh je ztuhlý a jde se dobře. Skupina se začíná roztahovat, podle kondice. Když vyjdu z lesa na prosluněné úbočí, jdu už zcela sám. Sníh se vlivem teploty boří a cesta je vyčerpávající, ale o samotě bohatěji prožitá. O to lepší jsou výhledy na protější Svatý Petr. Na jeho sjezdovkách se prohánějí lyžaři a já lituju, že jsem si nevzal sjezdové lyže. To bych se tu teď takto neplahočil. Nakonec urazím s vypětím všech sil i druhou polovinu stoupání v rozbředlém sněhu a stanu na sluncem ozářené, bílé náhorní planině. Zde již je báječný rozhled na všechny strany.

Ta rozhledna v dáli už je v Polsku

Jak pomalu opadá vyčerpanost z výstupu, prostupuje mnou zvláštní pocit radosti, že jsem vystoupil vlastní silou na naše nejvyšší hory, jaké mnohde ani nemají. Cítím hrdost, téměř národní. Navíc mrzutost z toho, že jsem nevzal sjezdovky pomalu nahrazuje radost z téhož.

Kousek nade mnou se tyčí mohyla Hanče a Vrbaty, tragických hrdinů, kteří zde zahynuli při mezinárodním lyžařském závodě o Velikonocích roku 1913. Hned mi vytane na mysli hláška z filmu Synové hor, natočeného na motiv jejich příběhu: "Takové lidi hora potřebují!"

Mohyla Hanče a Vrbaty

Hřebeny Krkonoš

Pohled k polským hranicím a bunkr Ředitelství opevňovacích prací(ŘOP) z třicátých let

Dnes to vypadá, že hora potřebují spíš lidi, jež jsou ochotni dát za pivo 55 a za polévku 65 korun, jak zjišťujeme v restauraci níže stojící Vrbatovy boudy...Ale každý to bere, jako odměnu po výstupu. Provozovatelé boudy to moc dobře vědí. Lidé, kteří dnes rádi jezdí na hory, by život ve městě nikdy nevyměnili a přitom se tváří, že vědí o horách víc, než rodilí horalé.

U protějšího stolu dominuje prošedivělý "alfa samec", jenž právě své spolustolovníky poučuje energickým výkladem, jimž je obdařen i celý lokál: "každej je tady na větvi z Hanče a Vrbaty a přitom voni zhebli jen kvůli tomu, že prostě chtěli za každou cenu porazit Němce!"

Třeba jim za to národní hrdost stála, vytane v mé hlavě myšlenka.

"Třeba jim za to národní hrdost stála", interpretuje hned nahlas moji myšlenku někdo od jejich stolu

"To teda znám lepší věci, za který utratit život", ozve se někdo další.

"Vono s tou naší národní hrdostí se to má tak" - ujme se opět samozvaný "profesor" slova - "že nám jí tady zavedli Němci."

Tato věta mi zůstala ležet dlouho v hlavě. Zavést jde leccos: letní čas, Euro, jízdu vpravo....ale národní hrdost?!

Jsou zde výše obsaženy dva uplně protichůdné pohledy na stejnou věc a o to jsem se chtěl rozdělit.

Autor: Roman Enders | neděle 2.4.2017 11:24 | karma článku: 17,28 | přečteno: 385x

Pat a Mat v reálu.

Dvě loutkové postavičky kultovního animovaného seriálu trefně vystihují náš charakteristický národní rys - opravit si všechno v domácnosti svépomocí a to i za cenu činnosti na hraně zdraví, či dokonce života.

17.2.2024 v 14:58 | Karma: 23,29 | Přečteno: 616x | Diskuse| Osobní

Highway to Hell

Jasně, AC/DC! jistě tuší tak 85% z vás, možná i výjev z fiction-fantasy výtvoru. Vězte, že v tomto konkrétním případě jste úplně vedle i když zas tak úplně......?

20.1.2024 v 13:09 | Karma: 9,98 | Přečteno: 309x | Diskuse| Osobní

Veřejně stravovací dobrodružství

Vím, připomínat restaurační stravování v době svátečního, vesměs domácího hodokvasu je trochu za hranou, leč k tématu.

29.12.2023 v 11:46 | Karma: 18,97 | Přečteno: 508x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Just in time aneb bílé Vánoce na dálnici

Nejoblíbenější slogan přepravních společností měl nejspíš na svědomí "noční party jam" na naší "mother of the road" - D1

24.12.2023 v 9:56 | Karma: 40,21 | Přečteno: 4276x | Diskuse| Osobní

Pojedou další vlaky...

Říkají ve Švédsku. Přísloví, hodně podobné našemu, též s vlakovou tématikou, odkazuje ale na zcela odlišnou životní filosofii.

23.12.2023 v 12:04 | Karma: 19,65 | Přečteno: 570x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Nová hračka - návod se ale nikomu číst nechce:)

Přímá volba prezidenta je v rukou lidu nový nástroj, se kterým ještě neumí zacházet. Soudě podle emocí a debat, či spíše hádek na internetu.

26.1.2023 v 8:46 | Karma: 9,95 | Přečteno: 299x | Diskuse| Společnost

Roman Enders

Ještě jsem nebyl in a už jsem retro.

Taky se vám stává, že slyšíte v radiu písničku a říkáte si: "tak to je přesně o mě!" Máme tady zimní slunovrat a to je den, od kterého bude jenom líp, neb se k nám Slunce navrací.

21.12.2022 v 21:14 | Karma: 17,34 | Přečteno: 416x | Diskuse| Osobní

Check republic

S oblibou si děláme legraci z cizinců, kteří naši zemi přiřazují k Jugoslavii, Rusku, Maďarsku, Rakousku, či si nás pletou s Čečnou a podobně.

15.12.2022 v 0:38 | Karma: 20,49 | Přečteno: 657x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Zpoždění deset dnů? S ČD žádný problém!

Vlakem jezdím zcela vyjímečně a spíše ze srandy - a o tu není na našich drahách opravdu nouze. Někdy je toho, věřte mi, opravdu příliš i na mě.

7.7.2022 v 20:05 | Karma: 33,76 | Přečteno: 4431x | Diskuse| Osobní

Něco o válce...

Téma, které dneska nepřekvapí. Možná v mém podání. V dětství jsem často pobýval o víkendech u prarodičů. Ti chodili brzo spát, ale ještě, než usnuli, se dlouho v posteli bavili většinou o válce...

24.3.2022 v 13:03 | Karma: 19,11 | Přečteno: 627x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Koňopeč a revize hospodské kuchyně

Běžná víkendová akce fyzicky stárnoucí, avšak psychicky stále pošetilejší party, kde "průvodní jevy" pomalu začínají převažovat nad hlavním programem akce.

13.1.2022 v 20:31 | Karma: 14,12 | Přečteno: 405x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Doma s Covidem: Jak jsem potěšil Francouze.

Tak už mě ta potvora dohnala taky. Čtrnáct dní v izolaci, už nevim, jak bych ležel, celý spodek vyřazenej. Rozhodně žádná hitparáda. Netflix ani Oliheň mě neláká. Lidi se po tom sháněj houfně a to je samo o sobě "známka punku"

23.12.2021 v 20:49 | Karma: 37,38 | Přečteno: 4110x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Snad se jen odstěhovali...

Nejen dlouhé podzimní večery, ale i příspěvek kolegy blogera Davida Vlka na jeho fb profilu mě inspirovaly k napsání této úvahy. David se zde zmiňuje o třídním srazu, kam již nemohl dorazit jeden z jeho nejlepších kamarádů.

16.11.2021 v 21:29 | Karma: 23,83 | Přečteno: 731x | Diskuse| Osobní

Tyrolské prozření

Rakousko je země jak zahrada u zámku z kreslené pohádky. Vcelku pozitivní dojem, ale i tak relativní. Z mého pohledu je to země nelidsky, nechutně, až sterilně čistá.

10.11.2021 v 17:16 | Karma: 23,53 | Přečteno: 722x | Diskuse| Osobní

Jolka

Mnozí znají ještě ze školní ruštiny. Tam nás učili, že jolka je prostě jedlička. Z dnešních encyklopedických serverů se dovíme, že jolka je ruská novoroční slavnost, spojená se stromkem.

24.12.2020 v 8:39 | Karma: 14,70 | Přečteno: 426x | Diskuse| Osobní

Expedice Žižkov - Karlín

Ne, nemýlíte se. Současná bojovka, ať už jí spustil kdokoli, má i svůj pozitivní dopad. Učí nás hledat dobrodružství a povyražení daleko blíže, než jsme byli zvyklí. Nyní i v rámci svého města, ulice, či pod naší postelí.

29.3.2020 v 10:04 | Karma: 15,77 | Přečteno: 338x | Diskuse| Osobní

Zachraňme zvíře!

Dnešní doba je plna rozporů. Lidi jsou na sebe jak saně a naopak se čím dál víc snaží něco zachránit i kdyby to měli zabít. Jenom pořád ne a ne pospolu žít a nechat žít...Ale ono si to sedne...

28.6.2019 v 10:41 | Karma: 18,71 | Přečteno: 359x | Diskuse| Osobní

Těšíte se domů?

Ano i po dvou týdnech, strávených v tak úžasné zemi, jakou je Řecko se i člověk, označovaný často za dobrodruha těší do země, kde "proud řeky stříká na dřevěnej splav."

20.6.2019 v 9:36 | Karma: 15,44 | Přečteno: 468x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Nebojte se, budete ušetřeni...

Casting neboli výběr vhodných typů pro film a jiné natáčení je určitě nejčastějším způsobem vstupu do magického "Světa filmu."

16.5.2019 v 9:29 | Karma: 13,21 | Přečteno: 364x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Nová čočka je fakt "čočka."

Nejde zde o potravinářskou komoditu, jež se obchoduje v tunách na burze obilovin a luštěnin. I když taková čočka na kyselo s párkem - šlágr našich lidových jídelen - no řekněte, kdo by odolal!