Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak jsem objevil slovenštinu.

,,Kúpeme sa vo vani, plnej dravých piraní." Takto zachytila slovenská kapela PEHA zcela stručně a výstižně jednou větou ve své písni naši současnost. Netřeba popisovat tuny papíru, netřeba hodiny datlovat do klávesnice. Celá píseň:http://www.youtube.com/watch?v=RGhcad3o8eo

Přesuňme se ale od této zeširoka zabrané myšlenky k té původní. Tou je fakt, že mě od mala fascinují cizí jazyky. Rád se v nich šťourám a porovnávám jejich podobnost a co by se dalo různě odvodit. Přitom se žádným v podstatě nedomluvím.

Rád čtu články blogera Martina Smutka o jazycích. Ty jsou pojaty více odborně, na rozdíl od mého pojetí ,,ze srandy."

Prvním jazykem, jež mě v dětství zaujal byla ruština a to ještě před tím, než jsme ji měli povinně ve škole. Fascinovala mě hlavně tím, že měla jiná písmena. Ty jsem se naučil a ,,narouboval" je ze srandy na česká slova.

Poté, co mně táta vysvětlil, jak to s tím Ruskem vlastně je(viz článek ,,Táta byl hrdina")můj zájem o ruštinu tehdy opadl.

Dalším zajímavým jazykem byla angličtina a to hlavně díky rockovým a popovým kapelám 60 a 70 let. Drtivá většina z toho minima, co z angličtiny znám, jsou zapamatované významy názvů desek a písní těchto kapel.

Dnes mě díky cestování zajímají hlavně jazyky malých národů. Norština, holandština, litevština, albánština, také swahilština ap. Snažím se na cestách pochytit vždy alespoň několik základních výrazů či frází.

Relativně nedávno jsem objevil malebnost a krásu slovenštiny hlavně díky jejich muzice. Především kapely a interpreti PEHA, NO NAME, KRISTINA, také P. HABERA mají ve svých písních neskutečně krásné obraty.

Předtím jsem si slovenštiny příliš nevšímal. Asi proto, že nám byla tak blízká a považoval jsem jí tím pádem za nezajímavou.

Před pár lety jsem ale poměrně často jezdil na Slovensko jako řidič s divadlem či módní přehlídkou. Vrtalo mě hlavou, proč Slováci, přesto že mají v písních tak oduševnělé obraty, se v normálním životě baví spíš jednoduše až vulgárně.

Při jedné z cest jsem dospěl k pevnému rozhodnutí, že se na to zeptám. Věděl jsem, že jdu příliš s kůží na trh. Slováci jsou prchlivější a mohl bych i nějakou ,,utržit."

Při další vykládce jsem tedy zavolal na jednoho ,,chalana" od divadla: ,,Prosím tě, chci se zeptat: máte tak nádherný písničky a nádherný oduševnělý texty a přitom když vás slyším se normálně bavit, tak je to samý do p.či a čo táraš ty ko..t a tak...proč?"

Čekal jsem ránu, ale k mému údivu se jen uculil a vravel: ,,Veď mi sami nievieme."

Na blbou otázku jsem dostal krásnou odpověď.

Člověče cestuj, vnímej, dívej se, nasávej!

Jenom se neptej.

.....svět je krásnej, svět je zlej, hey Jude věř v něj.....

......prečo sú veci tak jak sú, život má chuť zápasu a človek ním len preletí...

Myslíme si, že jsme Pány světa a když něco nevíme, hned znervózníme.

Svět a Příroda si nás nakonec vždy ,,rozebere."

.....,,Veď mi sami nievieme."......

Autor: Roman Enders | čtvrtek 27.3.2014 20:03 | karma článku: 14,82 | přečteno: 791x
  • Další články autora

Roman Enders

Pat a Mat v reálu.

Dvě loutkové postavičky kultovního animovaného seriálu trefně vystihují náš charakteristický národní rys - opravit si všechno v domácnosti svépomocí a to i za cenu činnosti na hraně zdraví, či dokonce života.

17.2.2024 v 14:58 | Karma: 23,29 | Přečteno: 622x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Highway to Hell

Jasně, AC/DC! jistě tuší tak 85% z vás, možná i výjev z fiction-fantasy výtvoru. Vězte, že v tomto konkrétním případě jste úplně vedle i když zas tak úplně......?

20.1.2024 v 13:09 | Karma: 9,98 | Přečteno: 315x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Veřejně stravovací dobrodružství

Vím, připomínat restaurační stravování v době svátečního, vesměs domácího hodokvasu je trochu za hranou, leč k tématu.

29.12.2023 v 11:46 | Karma: 18,97 | Přečteno: 511x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Just in time aneb bílé Vánoce na dálnici

Nejoblíbenější slogan přepravních společností měl nejspíš na svědomí "noční party jam" na naší "mother of the road" - D1

24.12.2023 v 9:56 | Karma: 40,21 | Přečteno: 4281x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Pojedou další vlaky...

Říkají ve Švédsku. Přísloví, hodně podobné našemu, též s vlakovou tématikou, odkazuje ale na zcela odlišnou životní filosofii.

23.12.2023 v 12:04 | Karma: 19,65 | Přečteno: 574x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Česko a Německo sdílí pohled na válku Ruska proti Ukrajině, řekl Pavel

29. dubna 2024  6:03,  aktualizováno  16:56

Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zahájil dvoudenní návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho...

Hromadná nehoda poblíž letiště uzavřela Pražský okruh, jedno z aut skončilo na střeše

29. dubna 2024  16:33,  aktualizováno  16:43

Všechny složky integrovaného záchranného systému zasahují na 27. kilometru Pražského okruhu, kde...

Steinmeier si v Praze může zlepšit reputaci. Poškodil mu ji döner v Turecku

29. dubna 2024  16:05

Pondělní dvoudenní návštěva Česka s fotkami od Vltavy je pro německého prezidenta Franka-Waltera...

Člověk v tísni poprvé sbírá peníze na Palestince. Hamásu nepůjdou, slibuje

29. dubna 2024  15:35

Největší a nejznámější česká humanitární organizace se odhodlala k bezprecedentnímu kroku. Poprvé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 174
  • Celková karma 23,29
  • Průměrná čtenost 716x
Žít a nechat žít.