Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sud vína v lese aneb střípky ze života tiráka

Život dálkového řidiče je svérázný. Neříkám záměrně ,,pestrý" ani ,,zajímavý". I zde záleží, jak se člověk umí kolem sebe ,,koukat." Pokud ne, pak se i z tohoto povolání může stát zcela nudná ,,práce." V mém případě se jednalo o splnění velkého klukovského snu. Tím nebyla ani tak touha po ovládání velkého stroje, ale touha po cestování jako takovém.

Řízení kamionu v mé mysli představovalo nejsnazší ,cestu k cestování". Zvláště po vstupu naší země do EU v roce 2004, což jsem tehdy považoval za největší počin století, ne-li tisíciletí.

Vrhl jsem se naplno do ježdění, oproštěného již od nekonečných front na hranicích a ubíjejících celních formalit. Moje nadšení však brzy doznalo prvních trhlin. Tou nejhorší bylo zjištění, že si s ostatními řidiči moc nepokecám. Přestože ovládají velké a složité stroje, jejich slovník je omezen zhruba na deset klíčových vulgárních výrazů a témata zahrnují šéfa, policajty, výplatu, děvky- vše náležitě obohaceno těmi výrazy. I když, pravda, vyskytují se i takzvaní ,,srdcaři", tedy ti, pro které je ježdění životní filosofií, ale těch je stále méně.

Dalším, už menším zklamáním bylo, že z původně poměrně prestižního povolání zbyly jen mlhavé vzpomínky právě těch ,,srdcařů." Dnešní řidič je jen hříčkou konzumní hysterie, dispečerů kteří ,,vědí všechno" a nadnárodních logistických parazitů.

Sveřepě jsem ale první rok této ,,masáže"ustál a zjistil, že si budu muset vytvořit jakýsi ,,vlastní svět."

Zatímco ostatní věděli, kde bývají policajti, kde je levná cola, že na ,,Žumpě"(La Jonquera) se dobře nakupuje, já jsem viděl ,,vlčí máky na francouzských pláních", zažil ,,chladná rána v Kastilii" otevřeným okénkem na mě ,,dýchla vůně borovic" i ,,podběl mi z pangejtu zamával."

Když už jsem si řekl ,,dost, stačilo, sen splněn", požádal mě kamarád s čerstvým řidičákem, zda bych s ním nešel jezdit na přepravník aut. Nesnášel jsem ,,lisování" ještě ,,teplých" nových aut z výrobní linky do té haldy neforemného železa té třicetitunové obludy. Vše bylo na centimetry od naleštěných karoserií. Co ale člověk neudělá pro kamaráda. On to docela ovládal, já byl druhý řidič, ale hlavně nepsaný zeměpisný a logistický poradce. Jemu bylo úplně šumák, zda se řítí na Pařiž či na Lyon. To jsem si na půlhodinku zdřímnul a už jsme frčeli místo Hannoveru na Kassel.

Také jsem měl nebo lépe řečeno radši si vzal na starosti ,,papíry." Já, volnomyšlenkářský ignorant, jemuž se při pohledu na lejstro dělá husí kůže a vstávají všechny chlupy na těle. Měním se tím v solidního orangutana. Neexistuje náhodou taky diagnoza, něco jako ,,lejstrofobie?"

To bylo zase výhodou při vyřizování formalit při nakládce v automobilkách.

Místnost dva krát dva metry se zvedacím okénkem a za ním pan francouzský(španělský, německý) důležitý. Před okénkem fronta pižďuchů s lejstry způsobně připaženými. Místnost naplněná jejich nezaměnitelným pachem, neboť se mnoho dní nepotkali s tekoucí vodou. Já, hygienicky velmi odolný jsem to zaznamenal a to už je co říct. Jdu se zježenými chlupy rovnou k okénku a jakože ,,sorry, jsem tady poprvé a vůbec nevím, co a jak." Často to pomohlo. Vycítili exota a věnovali se mně individuelně.

Do Švýcarska se dá jet přes Basilej a to po obou březích Rýna. Doporučovali nám francouzský. Asi předpokládali větší toleranci ,,sladké Francie". Mně se ježily chlupy už jen při vyslovení slova Švýcarsko. Nechutně přesná a čistá země, navíc není v EU. To zas bude. A bylo!

Připlížili jsme se k hranicím po francouzské straně a hle! Byli jsme změřeni laserovou technikou a bylo nám sděleno, že máme o patnáct centimetrů víc. Do Švýcarska nás prý nepustí. Ono totiž naskládat na přepravník deset aut a vejít se do čtyř metrů výšky a osmnácti metrů délky je úkol hodný kybernetického stroje a kdoví, zda vůbec. Zatnul jsem všechny svaly, aby ze mně bublající krev nevytryskla a jdu za úředníkem k okénku. ,,Svoji" angličtinou mu říkám, že ,,doprava je krví konzumní společnosti a konzumní společnost je krysa, která si užírá vlastní nohy." Když tedy takto nepřeje dopravě. On se zarazil. Zíral, co to z toho špinavého orangutana vypadlo za filozofickou tezi. Nakonec klidně řekl: ,,Sorry, já vás nemohu pustit." ,,Můžeme se ve Vaší krásné zemi alespoň otočit?" Dím na to klidně já, neboť doufám ještě v jednu možnost. ,,Jistě." Celník vyšle s námi dva kolegy, abychom mu tam přece jen nezůstali. My se otočíme, kus vrátíme, přejedeme most na německou stranu a z té se do toho samého Švýcarska v klidu dostanem.

Ve Francii u Bordeaux při návratu ze Španělska jsme potkali český přepravník aut. Jeho řidiči vypadali rozumně na pokec a navrhli, že by s námi udělali jedenáctihodinovou přestávku na odpočívadle na ,,Dálnici duchů". Tak nazývali dálnici z Bordeaux na Clermont-Ferrand přes středofrancouzskou vysočinu. Díky vysokému mýtnému všechno jezdí po tzv. ,,Portugalské stezce", jak se říká běžné silnici středem Francie, za kterou se neplatí. Říkali, že pojedou napřed a budou na odpočivadle, které má název- nemohli si vzpomenout. ,,Je to něco o sudu vína v lese,"povídá pak jeden z nich. ,,Dobře, snad to najdeme, těšíme se", říkám já. 

Jedeme noční dálnicí, nikde ani kolo, natož auto. Opravdu patřičná přezdívka. Koukám po cedulích a vyhlížím něco jako ,,víno". Stále nic. Už si říkám, že asi zase zůstaneme sami. Najednou se ze tmy v kuželu světla vynoří cedule s nápisem, jež mě hned zaujme a rozesměje zároveň:

                                                                 AIRE

                                                     ,,LES VIGNOBLES SUD"

Určitě to není k smíchu a už asi vůbec ne o sudu vína v lese. Ale jsme na místě a tááámhle už vidím kamion našich ,,provozních" přátel.

Nezklamali. Jejich nosným tématem diskuse bylo, že jezdí trasu Barcelona-Lysá nad Labem, dlouhou 1864 km s přesností na tři minuty(!) ,,My sme vlak!" Opakovali nesčíslněkrát. 

Nechápal jsem, jak mohou tak dlouhou trasu jet v tak přesném čase. To zatím dovedou jen dispečeři od stolů. Stačí zácpa, nehoda, porucha a vše je jinak.

Jedno jsem tehdy pochopil definitivně. Řidičem kamionu může být naopak spíše člověk duševně ,,otupělý", aby lépe snášel samotu a všechny ty ,,nástrahy" o kterých zase třeba příště.

Autor: Roman Enders | úterý 15.4.2014 19:56 | karma článku: 19,03 | přečteno: 790x
  • Další články autora

Roman Enders

Pat a Mat v reálu.

Dvě loutkové postavičky kultovního animovaného seriálu trefně vystihují náš charakteristický národní rys - opravit si všechno v domácnosti svépomocí a to i za cenu činnosti na hraně zdraví, či dokonce života.

17.2.2024 v 14:58 | Karma: 23,29 | Přečteno: 616x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Highway to Hell

Jasně, AC/DC! jistě tuší tak 85% z vás, možná i výjev z fiction-fantasy výtvoru. Vězte, že v tomto konkrétním případě jste úplně vedle i když zas tak úplně......?

20.1.2024 v 13:09 | Karma: 9,98 | Přečteno: 308x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Veřejně stravovací dobrodružství

Vím, připomínat restaurační stravování v době svátečního, vesměs domácího hodokvasu je trochu za hranou, leč k tématu.

29.12.2023 v 11:46 | Karma: 18,97 | Přečteno: 507x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Just in time aneb bílé Vánoce na dálnici

Nejoblíbenější slogan přepravních společností měl nejspíš na svědomí "noční party jam" na naší "mother of the road" - D1

24.12.2023 v 9:56 | Karma: 40,21 | Přečteno: 4276x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Pojedou další vlaky...

Říkají ve Švédsku. Přísloví, hodně podobné našemu, též s vlakovou tématikou, odkazuje ale na zcela odlišnou životní filosofii.

23.12.2023 v 12:04 | Karma: 19,65 | Přečteno: 570x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Nová hračka - návod se ale nikomu číst nechce:)

Přímá volba prezidenta je v rukou lidu nový nástroj, se kterým ještě neumí zacházet. Soudě podle emocí a debat, či spíše hádek na internetu.

26.1.2023 v 8:46 | Karma: 9,95 | Přečteno: 299x | Diskuse| Společnost

Roman Enders

Ještě jsem nebyl in a už jsem retro.

Taky se vám stává, že slyšíte v radiu písničku a říkáte si: "tak to je přesně o mě!" Máme tady zimní slunovrat a to je den, od kterého bude jenom líp, neb se k nám Slunce navrací.

21.12.2022 v 21:14 | Karma: 17,34 | Přečteno: 416x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Check republic

S oblibou si děláme legraci z cizinců, kteří naši zemi přiřazují k Jugoslavii, Rusku, Maďarsku, Rakousku, či si nás pletou s Čečnou a podobně.

15.12.2022 v 0:38 | Karma: 20,49 | Přečteno: 657x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Zpoždění deset dnů? S ČD žádný problém!

Vlakem jezdím zcela vyjímečně a spíše ze srandy - a o tu není na našich drahách opravdu nouze. Někdy je toho, věřte mi, opravdu příliš i na mě.

7.7.2022 v 20:05 | Karma: 33,76 | Přečteno: 4431x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Něco o válce...

Téma, které dneska nepřekvapí. Možná v mém podání. V dětství jsem často pobýval o víkendech u prarodičů. Ti chodili brzo spát, ale ještě, než usnuli, se dlouho v posteli bavili většinou o válce...

24.3.2022 v 13:03 | Karma: 19,11 | Přečteno: 627x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Koňopeč a revize hospodské kuchyně

Běžná víkendová akce fyzicky stárnoucí, avšak psychicky stále pošetilejší party, kde "průvodní jevy" pomalu začínají převažovat nad hlavním programem akce.

13.1.2022 v 20:31 | Karma: 14,12 | Přečteno: 405x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Doma s Covidem: Jak jsem potěšil Francouze.

Tak už mě ta potvora dohnala taky. Čtrnáct dní v izolaci, už nevim, jak bych ležel, celý spodek vyřazenej. Rozhodně žádná hitparáda. Netflix ani Oliheň mě neláká. Lidi se po tom sháněj houfně a to je samo o sobě "známka punku"

23.12.2021 v 20:49 | Karma: 37,38 | Přečteno: 4110x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Snad se jen odstěhovali...

Nejen dlouhé podzimní večery, ale i příspěvek kolegy blogera Davida Vlka na jeho fb profilu mě inspirovaly k napsání této úvahy. David se zde zmiňuje o třídním srazu, kam již nemohl dorazit jeden z jeho nejlepších kamarádů.

16.11.2021 v 21:29 | Karma: 23,83 | Přečteno: 731x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Tyrolské prozření

Rakousko je země jak zahrada u zámku z kreslené pohádky. Vcelku pozitivní dojem, ale i tak relativní. Z mého pohledu je to země nelidsky, nechutně, až sterilně čistá.

10.11.2021 v 17:16 | Karma: 23,53 | Přečteno: 722x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Jolka

Mnozí znají ještě ze školní ruštiny. Tam nás učili, že jolka je prostě jedlička. Z dnešních encyklopedických serverů se dovíme, že jolka je ruská novoroční slavnost, spojená se stromkem.

24.12.2020 v 8:39 | Karma: 14,70 | Přečteno: 426x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Expedice Žižkov - Karlín

Ne, nemýlíte se. Současná bojovka, ať už jí spustil kdokoli, má i svůj pozitivní dopad. Učí nás hledat dobrodružství a povyražení daleko blíže, než jsme byli zvyklí. Nyní i v rámci svého města, ulice, či pod naší postelí.

29.3.2020 v 10:04 | Karma: 15,77 | Přečteno: 338x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Zachraňme zvíře!

Dnešní doba je plna rozporů. Lidi jsou na sebe jak saně a naopak se čím dál víc snaží něco zachránit i kdyby to měli zabít. Jenom pořád ne a ne pospolu žít a nechat žít...Ale ono si to sedne...

28.6.2019 v 10:41 | Karma: 18,71 | Přečteno: 359x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Těšíte se domů?

Ano i po dvou týdnech, strávených v tak úžasné zemi, jakou je Řecko se i člověk, označovaný často za dobrodruha těší do země, kde "proud řeky stříká na dřevěnej splav."

20.6.2019 v 9:36 | Karma: 15,44 | Přečteno: 468x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Nebojte se, budete ušetřeni...

Casting neboli výběr vhodných typů pro film a jiné natáčení je určitě nejčastějším způsobem vstupu do magického "Světa filmu."

16.5.2019 v 9:29 | Karma: 13,21 | Přečteno: 364x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Nová čočka je fakt "čočka."

Nejde zde o potravinářskou komoditu, jež se obchoduje v tunách na burze obilovin a luštěnin. I když taková čočka na kyselo s párkem - šlágr našich lidových jídelen - no řekněte, kdo by odolal!

9.4.2019 v 18:41 | Karma: 22,64 | Přečteno: 777x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 174
  • Celková karma 23,29
  • Průměrná čtenost 716x
Žít a nechat žít.