Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Umění učit

Fascinující upoutávka Googlu na titulní straně po zapnutí počítače - chobotnice u tabule připomíná, že dnes slavíme Den učitelů

Tak takto si žáci představují kantora u tabule. Jako strašné slizké zvíře, jehož jediným přáním je ovinout je chapadly jim nepotřebných informací a pomalu trýznivě zardousit... Z pohledu samotného kantora to může již nabývat reálných obrysů: Umravnit třicet rozjívených výrostků, to opravdu vyžaduje tvora mnoha končetin a "velké" hlavy. Vždyť i na ty zlobivé vzadu má prodloužené chapadlo v podobě hozených klíčů...

Byl jsem v dětství vybaven něčím, čím moji vrstevníci ne - úctou k autoritám a starším lidem. Proto s úctou často vzpomínám na naší učitelku češtiny, literatury a tělocviku v šesté až osmé třídě. Dáma středního věku, sportovní postavy a opálené tváře. Vždy s úsměvem a přirozenou autoritou. Ve své době předběhla dobu o desítky let. Její nejoblíbenější věta zněla: "rádi si vzpomenete na radu stařičké učitelky!" Měla pravdu.

Hodně ale vzpomínám na to, co jsem jí provedl: měli jsme za domácí úkol vypracovat sloh. Samozřejmě jsem se na to vybodnul, neb jsem radši lítal po sběru, aby bylo na kazety na nahrávání Slejdů, Stounů a tak.. Další den byla hodina češtiny vyhrazena celá na čtení děl, jež jsme měli vytvořit. Práskalo to kolem mě a já se třásl, jak růže na špejli. Nakonec jsem si radši něco rychle vymyslel a když mě vyvolala, koukal jsem do prázdného sešitu a celé to odvyprávěl. Vychytala si mě tím, že řekla "výborně!" A teď mi to ještě ukaž, jestli tam nemáš pravopisné chyby! Zcepeněl jsem.  Zavřela prázdný sešit a řekla: "po hodině přijdeš za mnou do kabinetu." Tam mě čekalo kázání, že podvádět se nemá, ale na druhou stranu údiv, že něco takového ještě neviděla. Známku jsem nedostal.

Po čase jsem ji potkal přesně v den, kdy jsem si nesl čerstvý výuční list. Najednou jsme byli jako staří přátelé: "jé, ahoj Romane! Jak žiješ?

Dobře. Dneska jsem se zrovna vyučil instalatérem!" Ztuhla.

"Je na tom něco špatnýho?

Né....to neni...já tě tipovala nejmíň na žurnalistiku!

A co si představujete pod takovým....."

Ne, takto úplně to nebylo. Každopádně mě inspirovala k prvním grafomanským pokusům a má lví podíl i na mém snažení zde. Čest její památce!

Druhá paní učitelka, na kterou dnes vzpomenu, byla naše třídní v deváté třídě. Ta sice učit moc neuměla, zato byla náruživá trempířka a vzala nás na poslední školní výlet normálně pod stan do Višňové u Křivoklátu. Tam jsem slyšel poprvé písničky Karla Kryla a od té doby jsem toužil stát se trampem a hrát na kytaru.

Ať tak či onak, učit ostatní je určitě ušlechtilý počin. Ač opředen vtípky typu "umíš -  umíš, neumíš - učíš!" nebo že je to "diagnóza", zaslouží si obdiv určitě už za to, že do toho člověk jde.

Navíc "klienty" mých dobrodružných výprav po Evropě jsou ponejvíc právě učitelé. Tím usuzuji, že jde i o povolání dobrodružné a obdivuji, že se mě nesnaží na cestách učit. Neoplývám totiž talentem učit jiné ani učit se.

Chci tímto pozdravit hlavně naše milé blogové paní učitelky a všem ostatním(i neblogovým) učitelům přeji mnoho elánu, silného ducha a chuti do další potřebné práce.

 

 

Autor: Roman Enders | čtvrtek 28.3.2019 10:17 | karma článku: 12,56 | přečteno: 336x
  • Další články autora

Roman Enders

Pat a Mat v reálu.

Dvě loutkové postavičky kultovního animovaného seriálu trefně vystihují náš charakteristický národní rys - opravit si všechno v domácnosti svépomocí a to i za cenu činnosti na hraně zdraví, či dokonce života.

17.2.2024 v 14:58 | Karma: 23,29 | Přečteno: 621x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Highway to Hell

Jasně, AC/DC! jistě tuší tak 85% z vás, možná i výjev z fiction-fantasy výtvoru. Vězte, že v tomto konkrétním případě jste úplně vedle i když zas tak úplně......?

20.1.2024 v 13:09 | Karma: 9,98 | Přečteno: 314x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Veřejně stravovací dobrodružství

Vím, připomínat restaurační stravování v době svátečního, vesměs domácího hodokvasu je trochu za hranou, leč k tématu.

29.12.2023 v 11:46 | Karma: 18,97 | Přečteno: 510x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Just in time aneb bílé Vánoce na dálnici

Nejoblíbenější slogan přepravních společností měl nejspíš na svědomí "noční party jam" na naší "mother of the road" - D1

24.12.2023 v 9:56 | Karma: 40,21 | Přečteno: 4280x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Pojedou další vlaky...

Říkají ve Švédsku. Přísloví, hodně podobné našemu, též s vlakovou tématikou, odkazuje ale na zcela odlišnou životní filosofii.

23.12.2023 v 12:04 | Karma: 19,65 | Přečteno: 573x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

  • Počet článků 174
  • Celková karma 23,29
  • Průměrná čtenost 716x
Žít a nechat žít.