Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Práce šlechtí...?

Opravdu je tomu tak? Jak lidé vnímají tuto ,,základní lidskou potřebu?" Jak nahlíží většinová společnost na pracujícího člověka?

K napsání těchto úvah mě inspiroval mj. i nedávný článek kolegy Davida Vlka. V článku http://vlkdavid.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=502125 David popisuje, jak se zůčastnil tendru i s opuchlým obličejem od alergie a jak zakázku nakonec dostal, neb se zadavateli zželelo jeho stavu a ocenil snahu přijít na jednání i v takovémto stavu. Dále se zmiňuje, jak mu zákaznice nechtěla zaplatit, neb ho považovala za ,,mafiána v mercedesu."

Naše máma, jež bývala expert na totalitní mezilidské vztahy, nelibě nesla, když jsem kdysi pohlížel s despektem na našeho trabanta. Jezdila s ním do servisu v Kyjích, kde zbožňovala šikovného vedoucího, jež jí vnutil novou karoserii kvůli dvěma dírám v podlaze. Tu kastli jsem nakonec stejně zaplatil já a máma měla radost, jak její volba mého povolání začíná nést ,,ovoce.". Říkala: ,,někdy se mnou pojedeš do servisu abys viděl, že trabantama jezděj ty nejchytřejší. Řezníci, zelináři, hospodští, vedoucí provozů a tak... Doma maj vybavený byty, baráky, ale to už nikdo nevidí. Takovej řezník si s babičkama v krámě zanadává, jak to má těžký, zatimco voni sou v klidu v důchodu a oni ho eště politujou, když viděj trabanta venku!" ,, Že sem tě rači místo instalatéra nedala na řezníka nebo kuchaře!", říkala vždy, když viděla, jak si s gustem peču kuře.

Zkušenější a ostřílení kolegové v instalatérské provozovně na pražské Pankráci, kde jsem kdysi pracoval, začínali obvykle rozhovor se zákaznicí asi takto: ,,pani, to nepude!! To máte moc u stropu, to máte moc u podlahy. tady máte hned vedle komín, tam to vůbec nesmí bejt, tady byste musela zrušit ten gauč, jinak se to tam nevejde...!!" Babičky začaly v kapsách lovit bankovky, aby mistři ,,přimhouřili oko."

Já jsem obyčejně jen pozdravil a konal(co bylo v mých silách a dovednostech...) Babičky byly zmateny a začaly rozhovor většinou samy. Tak jsem jim řekl, že rád cestuju a že si chci na to něco vydělat. Ony to považovaly za ušlechtilé. Dokonce se mi několikrát dostalo označení ,,šlechetný člověk." Od moudrých seniorů to pro mě byla skoro větší odměna, než stokorunové ,,dýško."

Práce tedy šlechtí, pokud při ní člověk moc nemluví a byla by téměř zadarmo...

Kdysi jsem si koupil na bráchovo doporučení Felicii. Téměř novou, jen dva roky starou a téměř nejetou. Bylo to zatím první a zároveň poslední moje téměř nové auto. Tedy, když nepočítám toho Trabanta s novou kastlí a GO motoru, což se počítalo též za ,,nové auto."

Tehdy se začaly dít jak v naší, tak v rodině mé přítelkyně v Mokropsích najednou divné věci. ,,Rodinné rady" se scházely často kolem stolů a něco stále polohlasně řešily. Ůtržkovitě jsem zachytil: ,,Tak ten Roman, co si dělá ze všeho srandu, si nakonec jezdí novou Feldou a my, poctiví rodináři máme jezdit ve starejch křápech?!! To by bylo, abysme na tu Feldu nedali dohromady!" Bylo mi jasné, že jejich zvýšenou pozornost způsobila moje Felda. Najednou jsem byl středem dění. Za nějaký čas jsem skutečně v nejbližším okolí inicioval lavinu nových Felicií nebo alespoň starších Favoritů. Mě však to auto neuspokojovalo. Toužil jsem odjakživa po dodávce-mikrobusu, abych mohl vozit lidi na dobrodružné cesty. Když jsem jí jednoho dne konečně přivezl, napadlo mě, co teprve tohle ztropí za poprask. Vždyť je to auto ještě dvakrát větší! A ono se nedělo vůbec nic. Naopak jsem u nich zaznamenal stín dřívějšího despektu, se kterým na mě hleděli, když jsem předtím jezdil starými auty.

Ne, že by mi to nějak scházelo, ale divil jsem se tomu. Až jeden kamarád jednou řekl: ,,Víš, dodávka je chápaná jako auto na práci. No a práce člověka v očích lidí moc nešlechtí."

A jsme zase tam, kde jsme byli. Takto to vypadá, že pracující člověk se jeví jako hlupák, co se moc neučil nebo nevěděl, kde správně ,,zatlačit."

Ať už je to tak nebo tak, bez auta se většina lidí neobejde, přestože je zcela ztrátovou investicí a distributoři aut to moc dobře vědí. Když tedy už auto kupuju, tak takové, které alespoň něco uveze a může i člověku občas něco vydělat. Přitom náklady na provoz jsou jen nepatrně vyšší, než u běžného vozu.

Proto jezdím dodávkou a zcela nehodnocený a (prý) nezařaditelný a nezaměstnatelný, pohlížím z vrchu a přehledem přes všechny ty mercedesy, bavoráky, škodovky i trabanty ale hlavně (se snažím) pohlížet takto i na všechny ty předsudky a klišé.

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Roman Enders | čtvrtek 14.4.2016 16:14 | karma článku: 17,06 | přečteno: 545x
  • Další články autora

Roman Enders

Pat a Mat v reálu.

Dvě loutkové postavičky kultovního animovaného seriálu trefně vystihují náš charakteristický národní rys - opravit si všechno v domácnosti svépomocí a to i za cenu činnosti na hraně zdraví, či dokonce života.

17.2.2024 v 14:58 | Karma: 23,29 | Přečteno: 622x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Highway to Hell

Jasně, AC/DC! jistě tuší tak 85% z vás, možná i výjev z fiction-fantasy výtvoru. Vězte, že v tomto konkrétním případě jste úplně vedle i když zas tak úplně......?

20.1.2024 v 13:09 | Karma: 9,98 | Přečteno: 316x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Veřejně stravovací dobrodružství

Vím, připomínat restaurační stravování v době svátečního, vesměs domácího hodokvasu je trochu za hranou, leč k tématu.

29.12.2023 v 11:46 | Karma: 18,97 | Přečteno: 511x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Just in time aneb bílé Vánoce na dálnici

Nejoblíbenější slogan přepravních společností měl nejspíš na svědomí "noční party jam" na naší "mother of the road" - D1

24.12.2023 v 9:56 | Karma: 40,21 | Přečteno: 4282x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Pojedou další vlaky...

Říkají ve Švédsku. Přísloví, hodně podobné našemu, též s vlakovou tématikou, odkazuje ale na zcela odlišnou životní filosofii.

23.12.2023 v 12:04 | Karma: 19,65 | Přečteno: 574x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie

3. května 2024  10:10,  aktualizováno  13:43

Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...

Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka

2. května 2024  17:21

Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další

4. května 2024  17:40,  aktualizováno  21:09

Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...

Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů

4. května 2024

Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...

Výnosy z ruských aktiv půjdou na zbraně pro Ukrajinu, shodli se zástupci EU

8. května 2024  16:12,  aktualizováno  16:26

Zástupci členských zemí Evropské unie se ve středu v Bruselu v zásadě shodli, že výnosy z ruských...

LoopX s pohádkovými zisky. Podvodníci vylhali kryptoměnu, zadržený je i Čech

8. května 2024  16:09

Rakouská policie ve spolupráci s úřady v dalších zemích zadržela šest lidí podezřelých z rozsáhlého...

Hrozba bombových útoků na Slovensku se nepotvrdila. Školy ve čtvrtek otevřou

8. května 2024  16:03

Úterní hrozba pumovými útoky na více než 1 500 škol na Slovensku se nepotvrdila, vyučování bude ve...

Arkansas odstraní symboly „temných dob“. Do Kapitolu pošle Cashe a Batesovou

8. května 2024  15:12

Stát Arkansas ve vstupní hale amerického Kongresu ve Washingtonu tento týden nově začne...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 174
  • Celková karma 23,29
  • Průměrná čtenost 716x
Žít a nechat žít.