Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Světové kraslice v Mokropsech

Trochu ohlédnutí za nedávnými svátky, taky možná trochu návod, jak si je příště trochu zpestřit. Taky odlehčení od příšerného obžerství, jež je zpravidla doprovází.

Velikonoce. Zmrtvýchvstání Ježíše Krista, o tom není pochyb. Pro mnohé dnes hlavně přetékající nákupní vozíky a smůla, že nemají u svých vozidel hydraulickou zvedací plošinu, aby to mohli naložit rovnou vcelku. A nyní již konečně vytoužené čtyři dny volna.

Jak je dnes obvyklé i naše parta vyrazila, obložena lyžemi, koly, in-line bruslemi, kytarou, kartami a šipkami, tedy výbavou pro každou variantu počasí a hlavně, aby se neřeklo, že se jede jenom ,,pařit." Pravda, dva výlety jsme v krásném okolí Lipna podnikli, ale moje Jaru s foťákem tradičně plnila velikonoční povinnosti u rodičů na druhém konci země(v podstatě stejné-televize, obžerství), tak dnes budou jen písmenka.

Pravdou je, že naše máma nás už v dětství ujišťovala, že: ,,Velikonoce a takový svátky, to se dneska už moc neslaví, možná někde na venkově, hlavně, že sou ty tři dny volna. Dneska máme auto, televizi, rádio, telefon a magneťák Sonet B3...a abysme si připomněli Velikonoce, můžeme si upíct zajíce!" (Ten byl ostatně téměř každý víkend, máma byla zdatný střelec u mysliveckého spolku a já už měl z věčného stahování zajíců osýpky)

Tak jsem si vlastně z Velikonoc oblíbil postupem času jenom jeden zvyk, ani nemusíte moc hádat, který.

To platilo do doby zhruba před pětadvaceti lety, kdy jsem poznal svoji předchozí přítelkyni, Janu z Mokropes. Tam najednou slavili Velikonoce i Vánoce naplno a dělali Masopusty, jen to fičelo. Dle mámy tedy, jako bych se vrátil o tři sta let zpět. I když Škodu 100 tam měli taky.

Koukal jsem na to nejdřív jako puk, ale pak jsem se zapojil taky a prožil zvláštní radost z oživení něčeho opravdového-tradičního. Uvnitř jsem ovšem stále cítil svůj díl odstupu a svůj náhled, což se mělo záhy projevit.

Naučili mě plést pomlázku o které jsem byl do té doby přesvědčen, že už se jenom kupuje. Osm prutů dole svázat, čtyři a čtyři na každou stranu....jen mě musí vždy někdo postrčit, který první pod který a pak už to jde samo. A prý musím tu mrskačku stihnout vždy v pondělí dopoledne, jinak mě polijí. Byl jsem zvědav, co by to udělalo, kdybych přišel někdy těsně po dvanácté, ale vždycky jsem těsně před polednem ,,vyměkl." Až jednou se mi to povedlo tři minuty po poledni. Jana se sehnula v předsíni někam za otevřené dveře a já v přesvědčení, že na mě vystrkuje zadnici, jsem napřáhl....a byl jsem mokrej, jak kdybych skočil pod mokropeský jez. Jana zpoza těch dveří vzala kýbl a chrstla ho na mě...

I ty krásný, kupovaný malovaný vajíčka, co jsme měli i doma, když je máma jednou koupila, si tady dělali sami. Ale malovat na vejce srdéčka, slunéčka, kytičky....! To snad po mně nemůže nikdo chtít! A věru nechtěl.

O to vykuleněji zůstali tedy jednou zírat, když jsem už v pátek pojal zájem namalovat všechna vejce. ,,Všechny vejce sem! a barvy, štětce a fixy a všechno nebo čím to malujete!" Nestačili kulit oči, leč nakonec mi vyhověli. Sedl jsem si spokojeně v kuchyni a všechny vyfouklé skořápky i vejce na tvrdo vymaloval do podoby státních vlajek, samozřejmě hlavně skandinávských a afrických států, jež jsou pro mě nejzajímavější. Samozřejmě se dostalo i na jiné státy. Ty, co se o nich nejvíc mluví, zůstaly ale opomenuty, neboť mají slávy už tak až dost.

Prý v Dánsku jeden nadšenec má na zahrádce jezírko, ve kterém vytvořil z polystyrenu obrysy kontinentů, rozdělených na státy a v každém má zapíchnutu příslušnou vlaječku. ,,Tohle bude přece daleko jednodušší!", řekl jsem si před zahájením tohoto díla. A v jednoduchosti je krása.

Rozpačité pohledy Janiny mokropeské křesťanské rodiny vidím dodnes. Zpočátku dokonce vypadaly na směs rozhořčení a smutku ze ztracených svátků. Máma Jany, jež jediná nechodí do kostela, to však uvedla záhy na správnou míru: ,,tak budeme mít konečně teda něco světovýho, nó.." A děda, jež zarputile vyznává tradiční hodnoty a je trvale v opozici, toto překvapivě potvrdil: ,,no jó, dyť voni to sou vlastně světový svátky, že jo..."

A tak se vyfouklými kraslicemi ozdobila bříza před domem a ty natvrdo šly na talíř do předsíně pro koledníky. Ti se divili(pokud ještě vůbec vnímali), do jakého světového prostředí přišli a co dostali.

Od té doby to u Jany vždy o Velikonocích vypadá spíš jako při olympiádě nebo mistrovství světa ve fotbale. Tyto moje výtvory totiž věší na břízu dodnes.

Nezbývá, než si s mnohými dávnými evropskými misionáři, jež měli šířit křesťanství v divokých krajích připomenout, že: ,,každý kmen si ty křesťanské svátky nakonec přizpůsobí tak nějak po svém."

Autor: Roman Enders | středa 30.3.2016 16:35 | karma článku: 12,44 | přečteno: 294x
  • Další články autora

Roman Enders

Pat a Mat v reálu.

Dvě loutkové postavičky kultovního animovaného seriálu trefně vystihují náš charakteristický národní rys - opravit si všechno v domácnosti svépomocí a to i za cenu činnosti na hraně zdraví, či dokonce života.

17.2.2024 v 14:58 | Karma: 23,29 | Přečteno: 617x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Highway to Hell

Jasně, AC/DC! jistě tuší tak 85% z vás, možná i výjev z fiction-fantasy výtvoru. Vězte, že v tomto konkrétním případě jste úplně vedle i když zas tak úplně......?

20.1.2024 v 13:09 | Karma: 9,98 | Přečteno: 311x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Veřejně stravovací dobrodružství

Vím, připomínat restaurační stravování v době svátečního, vesměs domácího hodokvasu je trochu za hranou, leč k tématu.

29.12.2023 v 11:46 | Karma: 18,97 | Přečteno: 509x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Just in time aneb bílé Vánoce na dálnici

Nejoblíbenější slogan přepravních společností měl nejspíš na svědomí "noční party jam" na naší "mother of the road" - D1

24.12.2023 v 9:56 | Karma: 40,21 | Přečteno: 4277x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Pojedou další vlaky...

Říkají ve Švédsku. Přísloví, hodně podobné našemu, též s vlakovou tématikou, odkazuje ale na zcela odlišnou životní filosofii.

23.12.2023 v 12:04 | Karma: 19,65 | Přečteno: 571x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Do Sněmovny by se v březnu dostalo pět stran. TOP 09 vypadává, posilují malé strany

24. dubna 2024  6:22,  aktualizováno  6:32

Aktualizujeme Podle nejnovějšího volebního modelu Median by se v březnu do Sněmovny dostalo pět stran a hnutí. V...

Balík pomoci pro Ukrajinu či Izrael schválil Senát USA. Zbývá už jen Bidenův podpis

24. dubna 2024  6:24

Americký Senát schválil balík s pomocí pro Ukrajinu, Izrael či Tchaj-wan v hodnotě 95 miliard...

Soud potrestá brutální útok na dívku, bodnutá do krku skončila v pytli v lese

24. dubna 2024

Krajský soud v Plzni dnes vynese rozsudek nad devatenáctiletým Ukrajincem Viktorem Veselovským,...

Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda

24. dubna 2024  5:25

Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 174
  • Celková karma 23,29
  • Průměrná čtenost 716x
Žít a nechat žít.