Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Instalatér potapěčem

Jak kreativní může být povolání instalatéra - údržbáře bytového fondu většinou tuší opravdu málokdo. Jeho přesah do jiných činností může být prakticky nevyčerpatelný. Třeba jako jednoho dne začátkem osmdesátých let.

Oprava dřezové baterie u paní Míkové v ulici Na lepším 10, 5. patro.

Tak to stálo, žoviálně rozmáchle načmáráno vedoucím Pavlem z pankrácké údržbářské provozovny na předtištěném proužku papíru, jež byl objednávkou na drobné opravy, které si platí zákazník sám.

Tento lístek spočinul onen den ráno na stole v šatně provozovny s doplňujícím vzkazem: ,,Romane ,,babička" pro Tebe, hned ráno!"

Radost z tohoto nálezu kalilo snad jen to 5. patro. Proto jsem taky tuto jinak atraktivní ,,práci ve výši pasu" vyfasoval já. Určitě se bude muset zavřít voda a těch pět pater se půjde několikrát.

Paní Míková mě přivítala klasicky: ,,dáte si nejdřív kafe, že jo. Díky, já kafe nepiju. No, tak si dáte pivo! Víte, já pivo takhle při práci nemám rád, já ho mám spojený spíš s kamarády, volnem a tak...."

Žena středního věku v zástěře, typická představitelka nejčastějších zákaznic provozovny,které jsem tehdy ve svých dvaceti označoval souhrnným názvem ,,babičky", z toho byla chudák trochu v rozpacích. Nebyl to standard obvyklého chování podobných pracovníků. Nakonec se její tvář přece jen prozářila a přišel krásný nápad: ,,když já myslela, že bych vám k tomu kafi ohřála taky párek nebo klobásu. A mohl bych si dát tedy čaj??" dychtivě jsem navrhl, ve snaze zachránit nápad u nějž jsem tajně doufal, že není vinkulován pouze tím kafem. ,,Čaj? No to víte, že jo. A dáte si k němu tu klobásu a nebo spíš buchtu??!....radši.....tu...klobásu..."

Babička začala zvonit hrnci v plechové lince a vše se jevilo na dobré cestě. Odvrátil jsem pozornost k dřezové baterii. ,,No jo, budou se muset vyměnit tady ty kuželky a bude se muset zavřít voda. Máte uzávěr v bytě?" Zeptal jsem se s vrcholem naivity. ,,No, to nemám, to se bude muset zavřít dole. Ve sklepě?!" Doufal jsem v lepší možnost. ,,Né, před domem v šachtičce." Teď už mi bylo zcela jasné, proč jsem tuto práci dostal.

Seběhnu těch pět pater zase dolů a zaberu vší silou za litinové víko vodoměrné šachty před domem. To překvapivě odskočí téměř samo, neboť mu pomáhá voda zespodu. Ano, je to zrada, šachta je plná průzračné vody a ve zhruba dvoumetrové hloubce se mihotá hliníkové ovladací kolečko hlavního uzávěru. Přiklopím víko zpátky a plazím se nahoru, obtěžkán tímto, pro paní jistě nepříjemným zjištěním. Ta klasicky začne hořekovat: ,,dyť mě už to tady stříká na všechny strany půl roku, co já budu dělat?!!" Přitom nervózně přechází po kuchyni. Ta babička mi prostě nevěří, říkám si. Je evidentně v rozpacích z exota, jež se nechová standartně a spíš si myslí, že se snažím té práci vyhnout.

,,Ta oprava je otázkou dvacetikoruny, ale tu šachtu by musely vyčerpat Vodovody",sdělím ,,úřední verdikt" pracovníka, jež v té době tu moc měl. Omamná vůně klobásy, jež mezitím naplnila kuchyni, začíná pomalu hořknout.

,,Opravdu by to nešlo?" zkusí to paní v posledním záchvěvu zoufalství a v její ruce se mihne zelená stokoruna s Hradčanami. Na to zabere každý, exot neexot, myslí si.

Vidina tehdejší celodenní mzdy mě opravdu přiměla k přemýšlení: ,,a měla byste nějaké igelitové pytle a lepící pásku?" Hlavou mi víří vzpomínky na školu a branná cvičení, při kterých se naše třídní zkoušela stát masovým vrahem a zabít nás, zabalené v igelitech ještě udušením v plynových maskách, jejichž utažení kontrolovala u každého mocným trhnutím vzadu za řemeny.

,,Jo pytlíků mám spousty, dyť sme je ještě nedávno se sousedkou lepily jako brigádu. Výborně, povídám, tak já se do nich navlíknu, vy mě páskou oblepíte spoje. Holt si namočim jen hlavu, to vydržim." Paní překvapením protáhne obličej. ,,no teda, jestli je to opravdu takhle, to se na to rači vyprdněte, ať se vám ještě nic nestane. To já teda počkám na ten komunál, ať to odčerpaj", obrátí rázem paní. ,,To byste se načekala! A když jsem to vymyslel, tak už to dodělám!!"

Paní mě, obaleného v různých velikostech igelitových pytlů, začala rozpačitě obcházet s lepicí páskou. Po chvíli jsem vyšel před dům jak avantgardní popový zpěvák v třpytivém úboru a sklidil okamžitě pozornost publika z nedaleké zastávky MHD a hospody. Pak jsem se začal pozvolna zanořovat do šachtičky. Publikum zcepenělo. Voda pevně obepla můj úbor kolem těla a šachta si nahoře odfoukla vlnu vody, odpovídající mému objemu, cca 100l na chodník. Rychle jsem nahmatal kolečko ventilu a několika rychlými otočkami zavřel vodu. Po vynoření a následných ,,standing ovations" z řad nahromaděného publika jsem se vydal znova do pátého patra.

Oprava baterie byla otázkou asi pěti minut. Nutná oprava úboru a znovu dolů. Druhý ponor pro otevření vody byl již jednodušší díky absenci vody, mnou vytlačené. Díky paní Míkové po přezkoušení funkce baterie nebraly konce. Byl jsem větším hrdinou, než primář Blažej z ,,Nemocnice na kraji města." Za nekončícího vizdvihování do nebe jsem vdechnul konečně nešťastnou, téměř studenou klobásu a zapil ji ledovým čajem. Paní ke stokoruně přidávala ještě červenou padesátikorunu. Tu jsem s díky odmítl. Ve dveřích před posledním z x sestupů z pátého patra na mě volala: ,,jste opravdu šlechetný člověk, s takovým jsem se nikdy nesetkala!!" ,,Střelcovské" srdce to pohladilo a rozbušilo, ale v hospodě na mě zase budou házet ,,sítě" až jim řeknu, že jsem radši zůstal šlechetným, místo padesátikoruny.

Za chvíli už rozrážím dveře ,,U Zajíčků" Všichni tam již samozřejmě sedí. Nad hlavou točím zeleným obrázkem s Hradčanami a snažím se přeřvat polední hospodský ryk: ,,pánové, tak sem slyšel, že lidi prej dávaj za potápění těžký prachy!!" Hospoda se ztišila: ,,co jéé volééé!!" ,,No a já se teď zanořil dvakrát a za chvíli vás utopim ve vodce!!"

 

 

 

 

,,

Autor: Roman Enders | úterý 1.3.2016 18:04 | karma článku: 11,01 | přečteno: 339x
  • Další články autora

Roman Enders

Pat a Mat v reálu.

Dvě loutkové postavičky kultovního animovaného seriálu trefně vystihují náš charakteristický národní rys - opravit si všechno v domácnosti svépomocí a to i za cenu činnosti na hraně zdraví, či dokonce života.

17.2.2024 v 14:58 | Karma: 23,29 | Přečteno: 617x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Highway to Hell

Jasně, AC/DC! jistě tuší tak 85% z vás, možná i výjev z fiction-fantasy výtvoru. Vězte, že v tomto konkrétním případě jste úplně vedle i když zas tak úplně......?

20.1.2024 v 13:09 | Karma: 9,98 | Přečteno: 311x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Veřejně stravovací dobrodružství

Vím, připomínat restaurační stravování v době svátečního, vesměs domácího hodokvasu je trochu za hranou, leč k tématu.

29.12.2023 v 11:46 | Karma: 18,97 | Přečteno: 509x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Just in time aneb bílé Vánoce na dálnici

Nejoblíbenější slogan přepravních společností měl nejspíš na svědomí "noční party jam" na naší "mother of the road" - D1

24.12.2023 v 9:56 | Karma: 40,21 | Přečteno: 4277x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Pojedou další vlaky...

Říkají ve Švédsku. Přísloví, hodně podobné našemu, též s vlakovou tématikou, odkazuje ale na zcela odlišnou životní filosofii.

23.12.2023 v 12:04 | Karma: 19,65 | Přečteno: 571x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Policie pátrá po dezinformátorovi Zítkovi. Nedorazil k soudu

23. dubna 2024  15:54

Policie pátrá po dezinformátorovi Pavlu Zítkovi. O pátrání informovala na svém webu v úterý...

Kolegu lídra kandidátky AfD zadrželi, dával Číně informace z europarlamentu

23. dubna 2024  8:38,  aktualizováno  15:45

Německá policie zadržela v noci v Drážďanech spolupracovníka Maximiliana Kraha, lídra kandidátky...

Nevěřte lžím a pomluvám, obhajuje Babiš neúčast na jednání o důchodech

23. dubna 2024  14:49,  aktualizováno  15:43

Poslanec a šéf ANO Andrej Babiš na svém účtu na sociální síti X zveřejnil video, ve kterém...

Zesílíme útoky na sklady západních zbraní, část jsme ukořistili, uvedl Šojgu

23. dubna 2024  15:21

Sledujeme online Ruská armáda zesílí útoky na ukrajinská skladiště, ve kterých jsou uložené zbraně dodávané Západem....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 174
  • Celková karma 23,29
  • Průměrná čtenost 716x
Žít a nechat žít.