Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kawasakiho růže aneb goteborgské intermezzo

,,Jé, to se toho asi moc nedovezlo z těch mejch věcí“, povídala švédská umělkyně českého původu Josefína a udiveně vzhlížela na zasloužilý náklaďák Iveco Eurocargo,kterým jsem tehdy v červnu roku 2009 přivezl zvukařskou, kamerovou,osvětlovací a maskérskou techniku, stěsnanou do jakéhosi nepravidelného kvádru pod potrhanou plachtu vozu.

Toto vše, určené pro štáb renomovaného českého režiséra a do úplného kvádru doplněné ještě rekvizitami ve tvaru velkých koulí, skrývalo malou dřevěnou bednu,plnou skleněných sošek a jiných artefaktů. ,,Nebojte se, dovezlo se všechno, sám jsem to osobně balil a skládal. No to by bylo super“, pravila a udiveně přitom hleděla střídavě na obstarožní náklaďák a na moji špinavou a unavenou postavu. ,,Já totiž mám rád umění! To je správně,“ říkala a zmizela na chvíli ve vratech bývalého cukrovaru, který byl teď přestavěn na umělecké ateliery. Vládla tu kolem ona zvláštní ,,bohémská atmosféra“, která mě vždy tolik přitahovala. 

Stalo se ve švédském Goteborgu a natáčela se zde část filmu Jana Hřebejka ,,Kawasakiho růže“. Různí ,,bedňáci“ a jiní ,,pižďuši“, začali odnášet do útrob cukrovaru všechny ty filmařské nezbytnosti a Josefína mezi nimi občas nervozně zakřepčila a když konečně došlo na její bednu, nevěděla, jak by nejlépe vyjádřila své díky.  Osobně si odnášela jednu sošku po druhé a při každé nešetřila díky.

Potom se řešilo ještě moje ubytování, což nakonec dopadlo navýsost dle mých představ. Byl jsem ubytován v mládežnické ubytovně, kde byla k dispozici kuchyňka a mohl jsem si sám vytvářet pokrmy a nemít starosti, kam s odpadem, jako v hotelu. Zezačátku bylo pošmourné počasí a tak jsem zde strávil čtyři vcelku poklidné dny při čtení dovezených knížek a sledování švédské veřejnoprávní televize SVT 1 a SVT 2. Při této ,,nečinnosti“ jsem měl možnost zavzpomínat na staré zlaté časy u nás: Večer hlavní zprávy, pak inscenace nebo psychologické drama, pak blok informativně-politicko-publicistických pořadů, pak hlavní film a po půlnoci se obrazovka rozsyčela aby vzápětí zmlkla, podbarvena duhovým monoskopem. Lidi, jděte spát, zítra je taky den a musíte se umět zabavit i jinak ,než televizí! Jak senzační, zavedl bych to hned i u nás. 

Ubytovna byla na předměstí, kde se již dotýkala volné přírody a to mě vylákalo k vycházce hned, jak se počasí trochu umoudřilo a aspoň nepršelo. Hned po pár metrech se na trávníku před domy pásly srnky. Kousek dál byla večerka íránského šoumena, kam jsem si chodil pro česnek a cibuli, ale taky trochu jakože pokecat a ,,zakšeftovat". On scháněl české brusné kotouče, já Volvo 740. ,,Poslední opravdové Volvo." Legendu, kterou všude, kde ji mají, udržují jak mohou.

Pak jsem přešel trať u jakéhosi hájku s kameny a ohništěm a zde začínala největší atrakce oblasti, turistická stezka,,vanderveg“. Vykročil jsem tedy zvědavě po ni. Napravo smíšený lesík, nalevo louka s mokřady, kde vřeštěly žáby a soustřeďovalo se různé ptactvo. Než jsem to stačil náležitě vstřebat, stezka končila. Asi necelé dva kilometry pěšiny, na začátku i konci vyčerpávající informační tabule a ještě několik dílčích v průběhu. Lidé po této cestě svědomitě chodí, běhají a jezdí na kole mnohokrát sem a tam. Je to přece oficiálně značená cesta a chodit do volné a divoké přírody je přece nebezpečné. To si myslí oni. Já rozhodně ne.

Měl jsem ale duchaplnější nápad, než chodit do divoké přírody. Zavolal jsem promotéra Filipa a sdělil mu můj senzační nápad. Chtěl jsem, aby navrhl filmařům, že by mě stočili do filmu jako náhodného domorodého chodce. Argumentoval jsem tím, že prodejnost filmu se výrazně zvedne,až se o tomto dozví moji známí. Za chvíli volal, že do toho jdou, ať další den přijedu na plac a že potřebují náklaďák na převezení krámů do Eriksbergu.

Eriksberg je část Goteborgu, ležící na přesně opačné straně Gota-kanalu, než základna v cukrovaru. Jedná se o bývalou tovární a průmyslovou čtvrť, přestavěnou na zábavní, odpočinkovou a rezidenční část.

Při natáčení jsem většinu času proseděl na zábradlí vedle promenádní cesty kolem kanálu, po které lidé opět chodili i jezdili, tentokrát navíc ještě na bruslích, svědomitě sem a tam. Občas na mě připadlo také podat výklad zvědavým chodcům,což jsem zvládal plně v souladu s mými jazykovými (ne)schopnostmi. Poté došlo i na moji ,,roli." Při loučení aktérů u trajektu Vesttrafik, což je tamější MHD a štáb ho měl na dvě hodiny zabrán pro sebe, jsem vycházel jako náhodný cestující z trajektu. Povedlo se již na třetí klapku, pak sbalit a hurá na kuchyňku. Vcelku plodný den si zaslouží bohatou večeři. 

Nadešel předposlední natáčecí den a bylo třeba vše převézt na skalnaté nábřeží Gota-kanalu na goteborském předměstí Molndal. Počasí se mezitím výrazně zlepšilo a (ne)zapadající slunce dlouhého severského červnového večera zbarvilo okolní skaliska, vyčnívající z nízkého podrostu do nachova. U břehu se v něm rýsovala kamenná budova bývalé věznice předělaná na muzeum. Usedl jsem na ploché skalisko nedaleko od ni a pozoroval lodní provoz na měděně se třpytícím Gota-kanalu. Temné dunění dvoutaktního dieselu trajektu Stena-Cargo,projíždějícího zde v pravidelných dvouhodinových intervalech, navozovalo atmosféru dávné vikingské doby. Pižďuši od zvuku a světel mezitím pilně sešněrovali blízký terén různými kabely a zvukařský vozík, hnaný po trávě i kamenech dvěma lidskými silami se změnil v solidní off-road. Všechno mě uchlácholilo téměř k spánku, když vtom hlavní kameraman praštil s oddechnutím havíře kamerou o sedadlo Iveca a zapískal k odjezdu. Při něm mě bylo sděleno i pozvéní na zítřejší ,,dotočnou“, neboli filmařský závěrečný večírek. Ten měl probíhat v atelierech bývalého cukrovaru a měla ho zajišťovat švédská hostitelská část. Nejdřív jsem se jakože pýřil, ale už zde jsem byl ujištěn, že k tomu filmu patřím taky,což mě udivilo a potěšilo zároveň, neboť kdo by nechtěl proniknout do světa filmu. 

Začátek setkání patřil opět Josefíně, která předstoupila s úsměvem, signalizujícím,že konečně přišla na to, jak se odvděčit za v pořádku dovezené věci. Pravila:

,,Chtěla jsem vás všechny pozvat na koncert, ale jelikož na to v průběhu natáčení nebyl vůbec čas, pozvala jsem muziku přímo sem, k nám!“ A představila mladou a nadějnou švédskou kytaristku Jeanettu, která nám prý zahraje několik svých i převzatých písní.

Děvče se uklonilo, uchopilo kytaru správně do klína a spustilo tklivou americkou píseň typu ,,Ella Fitzgerald“. Nutno dodat, že se jednalo opravdu o precizně interpretované dílo, i ostatní písně(asi ještě tři) se nesly v podobném duchu. Za každou se jí dostalo onoho ,,povinného“ vlažného potlesku a na tvářích přítomných Čechů, tedy většiny, se zračilo, že to nebude to pravé ořechové…Po čtvrté písni a v následném tichu, vzniklěm po potlesku jsem se pokusil o nesmělý vtip: ,,A teď tu našu!“ vykřikl jsem, následoval výbuch smíchu: ,,To je ono, no to je ono!“, vykřikoval ,,Bořek“. ,,Vy s náma musíte jezdit už pořád!“(Další připomenutí jistoty světa filmu) . Poté si ihned přisadili chlapi od zvuku a světel: ,,Ty na tu kytaru hraješ? Ále, jen tak to zkouším,“nechtěl jsem se hned příliš chlubit. ,,Tak my si jí půjčíme a donesem ti jí a zahraješ něco normálního“. A než jsem je stačil zastavit už se prodírali k nešťastnému děvčeti, které po krátké ,,domluvě“ rukama nohama ,,odzbrojili“, takže vzápětí jsem třímal ve svých těžkopádných rukách koncertní nástroj s nylonovými strunami.

Tyto mému úhozu naštěstí odolaly a za okamžik už se mísntností nesly tóny Nohavicových, Krylových, Ryvolových a podobných písní a do té doby poklidná, komorí atmosféra se rázem změnila v ryk české putyky. Režisér, herečky i filmaři se dali spontánně do zpěvu a posléze i do tance,což je pro interpreta tou největší odměnou. Navíc, když pod vaší taktovkou zpívá a tančí výkvět českého entertainmentu. Všichni spokojeně ,,pařili“ a občas družně pokuřovali na venkovním ocelovém schodišti.

Jen pan Onoda, představitel ,,Kawasakiho“, jinak japonský filosof, žijící v Praze,se držel v tichosti stranou a pečlivě si prohlížel všechny přítomné pochutiny a lahve i když si téměř nezavdal. Potom přišel ke mě a ptal se,zda znám tuto a začal broukat jakousi starou japonskou lidovou píseň. Samozřejmě jsem ji neznal, ale zájem tohoto asketického a jistě vnitřně vyrovnaného Asiata o mé (ne)umění byl pro mě vůbec tou největší odměnou.

Ani já jsem alkoholu příliš neholdoval, neboť mě byl přislíben ,,litr“ za rozvezení všech po akci do hotelů vypůjčeným Transitem. Jak famosní to vstup do světa filmu, přemítal jsem po akci. Jiní studují FAMU,DAMU, pak je vyhodí dveřmi, tak tam vlezou oknem, zase je vyhodí….a já mám tohle martýrium vlastně za sebou. Jak slastně se onen den s touto představou usínalo…

Další a zároveň poslední natáčecí den přinesl (ne)čekaný obrat. Nikdo mě najednou jakoby neznal, jediný ,kdo se mnou mluvil, byl švédský řidič a majitel velkoprostorového chevroletu Johan a to ještě švédsky. 

V této chvíli už jsem si jen maně vzpomněl na reakci jednoho pána, který kdysi přijel s dodávkou na parkoviště před Léčivy v Modřanech, kam mě předtím při cestě z chaty dovedly cedule s nápisem,,FILM“:,,Šéfe, nemoh byste s tím někam cuknout, za chvíli se sem nahrnou filmaři. No, kvůli tomu tady vlastně jsem,“ děl jsem skromně. On se podivil a já řekl:,,Nebudeme kol toho dlouho chodit, jak do světa filmu?“ On bez váhání a v klidu odpověděl: ,,Těžko, chlapče, těžko.“ A měl patrně pravdu. 

PS: Asi po půl roce jsme spěchali s Jaru do kina na premiéru. Vystřihli mě, syčáci! Nebyl jsem ani ve ,,special thanks to." Netuší, co by je za to mohlo čekat v takové Americe! Prodejnost filmu tedy byla, jaká byla....:)

Autor: Roman Enders | úterý 20.1.2015 16:58 | karma článku: 6,60 | přečteno: 446x
  • Další články autora

Roman Enders

Pat a Mat v reálu.

Dvě loutkové postavičky kultovního animovaného seriálu trefně vystihují náš charakteristický národní rys - opravit si všechno v domácnosti svépomocí a to i za cenu činnosti na hraně zdraví, či dokonce života.

17.2.2024 v 14:58 | Karma: 23,29 | Přečteno: 615x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Highway to Hell

Jasně, AC/DC! jistě tuší tak 85% z vás, možná i výjev z fiction-fantasy výtvoru. Vězte, že v tomto konkrétním případě jste úplně vedle i když zas tak úplně......?

20.1.2024 v 13:09 | Karma: 9,98 | Přečteno: 307x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Veřejně stravovací dobrodružství

Vím, připomínat restaurační stravování v době svátečního, vesměs domácího hodokvasu je trochu za hranou, leč k tématu.

29.12.2023 v 11:46 | Karma: 18,97 | Přečteno: 507x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Just in time aneb bílé Vánoce na dálnici

Nejoblíbenější slogan přepravních společností měl nejspíš na svědomí "noční party jam" na naší "mother of the road" - D1

24.12.2023 v 9:56 | Karma: 40,21 | Přečteno: 4274x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Pojedou další vlaky...

Říkají ve Švédsku. Přísloví, hodně podobné našemu, též s vlakovou tématikou, odkazuje ale na zcela odlišnou životní filosofii.

23.12.2023 v 12:04 | Karma: 19,65 | Přečteno: 570x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Nová hračka - návod se ale nikomu číst nechce:)

Přímá volba prezidenta je v rukou lidu nový nástroj, se kterým ještě neumí zacházet. Soudě podle emocí a debat, či spíše hádek na internetu.

26.1.2023 v 8:46 | Karma: 9,95 | Přečteno: 299x | Diskuse| Společnost

Roman Enders

Ještě jsem nebyl in a už jsem retro.

Taky se vám stává, že slyšíte v radiu písničku a říkáte si: "tak to je přesně o mě!" Máme tady zimní slunovrat a to je den, od kterého bude jenom líp, neb se k nám Slunce navrací.

21.12.2022 v 21:14 | Karma: 17,34 | Přečteno: 416x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Check republic

S oblibou si děláme legraci z cizinců, kteří naši zemi přiřazují k Jugoslavii, Rusku, Maďarsku, Rakousku, či si nás pletou s Čečnou a podobně.

15.12.2022 v 0:38 | Karma: 20,49 | Přečteno: 657x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Zpoždění deset dnů? S ČD žádný problém!

Vlakem jezdím zcela vyjímečně a spíše ze srandy - a o tu není na našich drahách opravdu nouze. Někdy je toho, věřte mi, opravdu příliš i na mě.

7.7.2022 v 20:05 | Karma: 33,76 | Přečteno: 4431x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Něco o válce...

Téma, které dneska nepřekvapí. Možná v mém podání. V dětství jsem často pobýval o víkendech u prarodičů. Ti chodili brzo spát, ale ještě, než usnuli, se dlouho v posteli bavili většinou o válce...

24.3.2022 v 13:03 | Karma: 19,11 | Přečteno: 627x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Koňopeč a revize hospodské kuchyně

Běžná víkendová akce fyzicky stárnoucí, avšak psychicky stále pošetilejší party, kde "průvodní jevy" pomalu začínají převažovat nad hlavním programem akce.

13.1.2022 v 20:31 | Karma: 14,12 | Přečteno: 405x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Doma s Covidem: Jak jsem potěšil Francouze.

Tak už mě ta potvora dohnala taky. Čtrnáct dní v izolaci, už nevim, jak bych ležel, celý spodek vyřazenej. Rozhodně žádná hitparáda. Netflix ani Oliheň mě neláká. Lidi se po tom sháněj houfně a to je samo o sobě "známka punku"

23.12.2021 v 20:49 | Karma: 37,38 | Přečteno: 4110x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Snad se jen odstěhovali...

Nejen dlouhé podzimní večery, ale i příspěvek kolegy blogera Davida Vlka na jeho fb profilu mě inspirovaly k napsání této úvahy. David se zde zmiňuje o třídním srazu, kam již nemohl dorazit jeden z jeho nejlepších kamarádů.

16.11.2021 v 21:29 | Karma: 23,83 | Přečteno: 731x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Tyrolské prozření

Rakousko je země jak zahrada u zámku z kreslené pohádky. Vcelku pozitivní dojem, ale i tak relativní. Z mého pohledu je to země nelidsky, nechutně, až sterilně čistá.

10.11.2021 v 17:16 | Karma: 23,53 | Přečteno: 722x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Jolka

Mnozí znají ještě ze školní ruštiny. Tam nás učili, že jolka je prostě jedlička. Z dnešních encyklopedických serverů se dovíme, že jolka je ruská novoroční slavnost, spojená se stromkem.

24.12.2020 v 8:39 | Karma: 14,70 | Přečteno: 426x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Expedice Žižkov - Karlín

Ne, nemýlíte se. Současná bojovka, ať už jí spustil kdokoli, má i svůj pozitivní dopad. Učí nás hledat dobrodružství a povyražení daleko blíže, než jsme byli zvyklí. Nyní i v rámci svého města, ulice, či pod naší postelí.

29.3.2020 v 10:04 | Karma: 15,77 | Přečteno: 338x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Zachraňme zvíře!

Dnešní doba je plna rozporů. Lidi jsou na sebe jak saně a naopak se čím dál víc snaží něco zachránit i kdyby to měli zabít. Jenom pořád ne a ne pospolu žít a nechat žít...Ale ono si to sedne...

28.6.2019 v 10:41 | Karma: 18,71 | Přečteno: 359x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Těšíte se domů?

Ano i po dvou týdnech, strávených v tak úžasné zemi, jakou je Řecko se i člověk, označovaný často za dobrodruha těší do země, kde "proud řeky stříká na dřevěnej splav."

20.6.2019 v 9:36 | Karma: 15,44 | Přečteno: 468x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Nebojte se, budete ušetřeni...

Casting neboli výběr vhodných typů pro film a jiné natáčení je určitě nejčastějším způsobem vstupu do magického "Světa filmu."

16.5.2019 v 9:29 | Karma: 13,21 | Přečteno: 364x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Nová čočka je fakt "čočka."

Nejde zde o potravinářskou komoditu, jež se obchoduje v tunách na burze obilovin a luštěnin. I když taková čočka na kyselo s párkem - šlágr našich lidových jídelen - no řekněte, kdo by odolal!

9.4.2019 v 18:41 | Karma: 22,64 | Přečteno: 777x | Diskuse| Osobní
  • Počet článků 174
  • Celková karma 16,63
  • Průměrná čtenost 716x
Žít a nechat žít.