Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Umění tančit

,,Tanec je zábava pro ženský, chlapi tančí jenom aby jim udělali radost nebo když potřebují něco ,,vyžehlit." Takto jsem si kdysi omlouval své neumění a z toho možná plynoucí nechuť tancovat.

Přesto jsme tehdy, v osmdesátých letech minulého století chodili každý rok v zimě s partou z chaty na ,,Zahradnický ples" do Průmyslového paláce ve ,,Fučíkárně."

Pro mě to znamenalo muka, za kterých jsem se musel se skřípěním zubů obléct do ,,kvádra." Máma tvrdila přesvědčivě, že v tomto obleku s bleděmodrou košilí vypadám jak americkej letec. Nevím, jak vypadá letec a to ani náš. Letěl jsem pouze jednou - vyhlídkový let nad Prahou a Karlštejnem. To mi bylo asi šest let a strávil jsem ho s pytlíkem ČSA u pusy... Kdybych k tomu obleku přidal ještě hodinky se zlatým náramkem a diplomatku, vím, že bych stoprocentně rozechvěl laťku máminých představ o správném potomstvu, zatímco v ,,civilu"jsem byl pořád prostě ,,kretén."

Jednou za rok jsem sladký civil prostě oželel. Ples, to už je něco a né nějaká diskoška ve Štěchovicích. Na plese už může NĚCO přijít. Prostě to tak plyne, tak se chytím a nechám se unášet....

A tak jsme jednoho zimního večera s celou partou zase ve vestibulu paláce. Scénář je uplně jako vždy. Zasedneme u prvního mobilního výčepu a začneme probírat pro nás chlapy veledůležité věci, jako komu jak tahne mašina, jak zvednout vejfuky u třiapůle a tak, zatímco holky se nejdřív rozprchnou po sálech, šmírovat šaty, chlapy, šperky.....Za chvíli se vrátí a budou prudit abychom s nima šli tancovat. Když půjdu, stanu se hrdinou večera. Vím to. Ty holky už to tenkrát s námi uměly.... Ostatní to vědí taky. Nasazují proto maximální tempo pití. Objednávají rundy frťanů a pijí o překot na krásu našich strojů a rychlost našich žen. Oni se sveřepě chtějí vyhnout tanci. Nechtějí být hrdiny.

Ty holky si tanec dle mého zaslouží. Jsou to kamarádky. Úmyslně se vyhýbám předponě ,,jenom". Jsou to kamarádky. Nevěřili byste, co všechno dovedem jako parta natropit. Ale ve vší počestnosti. Sex do toho netaháme. Tedy já si to myslím. Ostatní určitě taky, protože to by bylo po partě. A parta stále trvá. Jdu s mima postupně tancovat. Má to velkou výhodu. I když to moc neumím, nemusím se stydět. Jsou to kamarádky.

Vrátím se a kluci jsou už opravdu k tanci nepoužitelní a kecat se s nima taky nedá. Kousek odtud na mě zívá brána zatím neprozkoumaného levého křídla paláce. A z ní už mně kyne tetka Zvědavost. Tak bando, zatím to tu vydržte, já se jdu projít.

V levým křídle to frčí v rytmu rock ,n, rollu. No vida! Na mě ale padá zase moje zadumaná nálada. Čas notně pokročil a zase se NIC nestalo. Jdu kolem pokroucených řad stolů s politými ubrusy. Tu a tam sedí nehybně s hlavou  na stole unavený či zhrzený chlapík, onde klábosí skupinka lidí. Jinak všechno barevně křepčí v nezměrném chaosu na place.

Je to hrozný, myslím si, svět je tak zkaženej, nespravedlivej a lidi přitom jen křepčí a debilně se chichotají. Nikdo neřeší palčivé otázky tohoto světa.. Co bude dál.....

A...a támhle, za tím sloupem, až úplně vzadu... Na začátku řady jinak již řádně ,,použitých" stolů najednou běloskvoucí napnutý ubrus, dvě sklínky s vínem a pouzdro na brýle a u stolu stará paní  s bílými vlasy staženými do ,drdolu´v dlouhých šatech s kulatými límečky, upnutými broží až u krku. Naproti ní sedí krásná holka s kratšími kaštanovými vlasy v nenápadných šedomodrých šatech. Sedí hrdě, vzpřímeně, jakoby spolkly příložník.

Jako by mi do nohou někdo lil olovo. Skoro nemůžu jít dál. V tom všem, co jsem tu zatím viděl najednou výjev jak z -náctého století.

 A není to, jak´s to vždycky chtěl!?? Ozve se kdesi v nitru a zároveň se v hlavě rozsvítí výstražná červená kontrolka ,,šance" a vedle ní ještě informativní oranžová ,,osud." Červená kontrolka znamená vždy ,,zastavit" a já už opravdu dál nemohu. Všude kolem to nezřízeně křepčí a tady, jako bych vskočil přímo do děje románu Sigrid Undsetové. Babička vzala princeznu na ples. Nebo děvče babičku?

Zahučím do výklenku dveří hned naproti sloupu, za kterým je jejich stůl. Tady mě nemohou vidět. Nebo si to aspoň myslím.Zkouším si potají ve výklenku taneční kroky do rytmu hudby. V tu chvíli ve mně moje srdce s raciem rozehrají vyrovnanou bitvu. Zatímco racio říká: ,,zapomeň na to, stejně neumíš tancovat, jen by ses ztrapnil", navíc jakoby si mě přivázalo upínací kurtou ke klice dveří. To srdce buší na poplach, že by tam nejradši samo vyběhlo, zatímco já jsem připoután. K červené kontrolce se přidá ještě zvonek, který freneticky buší na poplach zevnitř lebeční kosti.

Vtom babička sundá brýle a ukládá je do pouzdra. TEĎ ANEBO NIKDY!!!!

Vymrštím se ze svého úkrytu, kurta nekurta. Třemi dlouhými kroky oběhnu sloup a zastavím se u jejich stolu. Zvířený vzduch odnese lístek s jejich skromnou útratou na vedlejší stůl. Děvče vyděšeně vzhlédne. Při tom jí požádám o tanec. Její pohled se změní z děsu na smutek: ,,Ale ona babička chtěla už....."

Babička si mezitím znova nasadila brýle, přejela mě pohledem dvakrát od bot až po kštici a pak povídá: ,,jen běž, děvče, jen běž!!"

Děvče vykvačilo radostně ze židle a rozvlnilo pod šaty své křivky směrem k parketu. A já v rozpacích za ní. Cestou porážím ledabyle rozházené židle.

Na place mě uchopila pevně, aby ukázala pár základních grifů. Asi poznala, že neumím tancovat nebo mě pozorovala už v tom výklenku, kde mě nemohl přece nikdo vidět... Pak už to nechala, jakože vedu já...Ó bože, jak ony to s náma umí....!

Najednou jsem tančil, jako by se nikdo nedíval. A co víc, palčivé otázky světa byly šmahem vyřešeny. Na lidi kolem jsem se usmíval i když do mě vráželi.

Umění tančit....vždyť co na tom je! Doporučoval bych to všem prezidentům a premiérům světa. A bylo by po problémech.

Skutečně tu seděly celý večer od osmi do jedné a nikdo ji nepožádal o tanec. Babička byla opravdu dokonalým bodyguardem. Až já jsem se přihnal a porazil jejího ochránce. Jistě hodného ochránce. Jako Sigurd, jež probodl hodného dráčka Fafnira, který rozkročen nad potokem hlídal Andvariho zlato, aby si tak Sigurd získal přízeň krásné Ragnhild.

Porazit hodného ochránce je určitě těžší, než porazit zlého, či běžného ochránce. Kdyby měla zlého nebo běžného ochránce, jistě by s ní mezitím tančila už polovina sálu a měla by z toho radost. Byla by to taková normální radost. Takto se její radost kumulovala a explodovala až s odfouknutím konzumačního lístku....

Dotančili  a dopovídali jsme báječně až do konce v půl třetí ráno s pocitem, že to trvalo snad deset minut. Přijal jsem ještě lístek s adresou nějaké jihočeské university a informaci, že od jara bude občas provádět turisty na Karlštejně....

S pocitem znovuzrození se vracím k naší partě: ,,Pánové, dal bych si cigáro, jsem nejšťastnější člověk na světě!!! Co....cože, ty a ci...cigáro!! Áááá...panáček objevil A..ameriku. Ále, zatim jenom Karlštejn....se mi konečně možná podaří prozkoumat!! ..No jo...no jo...sou na stole, vole."

Čekáte jistě strhující závěr. Hmm, tak to Vás asi zklamu.. Život opravdu není Červená knihovna. Už nikdy jsem ji neviděl. Přesto na ni nikdy nezapomenu. Díky ní pro mě není tanec pouze zábava pro ženský. Dodnes rád tančím i když to stále neumím....

 

Dodatek:

Moje současná přítelkyně je v mých představách takovou ,,vyšší oktávou" oné ,,princezny z plesu" Oranžová kontrolka ,,Osud" nesvítila tehdy v mé hlavě nadarmo.

 

 

Autor: Roman Enders | úterý 16.12.2014 13:34 | karma článku: 10,52 | přečteno: 400x
  • Další články autora

Roman Enders

Pat a Mat v reálu.

Dvě loutkové postavičky kultovního animovaného seriálu trefně vystihují náš charakteristický národní rys - opravit si všechno v domácnosti svépomocí a to i za cenu činnosti na hraně zdraví, či dokonce života.

17.2.2024 v 14:58 | Karma: 23,29 | Přečteno: 620x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Highway to Hell

Jasně, AC/DC! jistě tuší tak 85% z vás, možná i výjev z fiction-fantasy výtvoru. Vězte, že v tomto konkrétním případě jste úplně vedle i když zas tak úplně......?

20.1.2024 v 13:09 | Karma: 9,98 | Přečteno: 314x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Veřejně stravovací dobrodružství

Vím, připomínat restaurační stravování v době svátečního, vesměs domácího hodokvasu je trochu za hranou, leč k tématu.

29.12.2023 v 11:46 | Karma: 18,97 | Přečteno: 510x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Just in time aneb bílé Vánoce na dálnici

Nejoblíbenější slogan přepravních společností měl nejspíš na svědomí "noční party jam" na naší "mother of the road" - D1

24.12.2023 v 9:56 | Karma: 40,21 | Přečteno: 4278x | Diskuse| Osobní

Roman Enders

Pojedou další vlaky...

Říkají ve Švédsku. Přísloví, hodně podobné našemu, též s vlakovou tématikou, odkazuje ale na zcela odlišnou životní filosofii.

23.12.2023 v 12:04 | Karma: 19,65 | Přečteno: 573x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar

27. dubna 2024

Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...

Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste

27. dubna 2024

Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...

Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump

26. dubna 2024  22:27

Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...

USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek

26. dubna 2024  21:30

USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...

Arcon Personalservice GmbH
Instalatér do Německa

Arcon Personalservice GmbH

nabízený plat: 75 260 - 90 320 Kč

  • Počet článků 174
  • Celková karma 23,29
  • Průměrná čtenost 716x
Žít a nechat žít.